Jong talent is gewilder dan ooit – Financieel Dagblad

FD 06 mei 2016 – Volgens de carrièresite Monsterboard neemt de vraag naar twintigers en jonge dertigers op de arbeidsmarkt enorm toe. Werd vorig jaar in grofweg een op de vier vacatures (26%) gevraagd om minder dan twee jaar werkervaring, nu geldt dat voor ‘maar liefst’ een derde, zo stelt managing director Gian Zandoná van Monsterboard vast. Daardoor zullen de millennials — geboren tussen grofweg 1980 en 1995 — over krap tien jaar een zeer groot deel van alle banen vervullen, voorspelt hij.
Sneller veranderen
‘Bedrijven willen dynamiek binnen de organisatie om zo de snelle veranderingen op hun werkterrein te kunnen bijbenen en te kunnen anticiperen op toekomstige uitdagingen’, verklaart Michel Verspui de trend. Verspui is managing director bij YSE, dat zich bezighoudt met het scouten en begeleiden van jonge — de ‘Y’ van de bedrijfsnaam staat voor de gelijknamige generatie — toptalenten. ‘Door jonge talenten binnen te halen kan een bedrijf sneller veranderen en vernieuwen.’

In een wereld waar de ontwikkelingen op IT-gebied elkaar in hoog tempo opvolgen, kunnen bedrijven zich niet langer veroorloven twee jaar uit te trekken voor de implementatie van nieuwe systemen, geeft hij als voorbeeld. ‘Als organisatie moet je dan een manier vinden om vernieuwingen sneller door te voeren, en dan helpt het als je jong bloed inzet als instrument van verandering.’
Stroperig
De generatie Y is opgegroeid met internet en gewend aan het denken in netwerken, terwijl gevestigde bedrijven nog vaak heel hiërarchisch zijn georganiseerd. Juist die hiërarchieën zorgen voor stroperige besluitvorming en kunnen zelfs beletten dat goede ideeën de top ooit bereiken. Verspui: ‘Jongeren zijn dat niet gewend. Online discussieert iedereen immers op basis van gelijkwaardigheid. Het is de inhoud die telt. Een millennial stuurt dus net zo makkelijk een mailtje naar de voorzitter van de raad van bestuur.’
Vindingrijkheid
Bijna elk groot bedrijf hanteert een apart programma voor het aantrekken en kweken van jong talent. Dat was al langer zo, maar anders dan vroeger is de kweekvijver niet langer beperkt tot de high potentials die voorbestemd zijn voor de boardroom. Alle lagen van de organisatie komen aan bod. Volgens Georgina Whittle, early career manager Europe voor Unilever, hecht de levensmiddelenfabrikant aan de veranderingsgezindheid en vindingrijkheid van generatie Y.
‘Daarom maken wij het voor hen ook mogelijk regelmatig de dialoog aan te gaan met de top van de organisatie. Wij maken graag van hun ideeën gebruik in het verwezenlijken van onze doelstellingen in het kader van ons “sustainable living plan”‘, zegt zij. Die strategie, in 2010 gelanceerd, beoogt de milieuvoetafdruk van Unilever te halveren bij een verdubbelde omzet en Unilevers positieve maatschappelijke invloed te vergroten.
Geen kadaverdiscipline
Dat neemt niet weg dat naamsbekendheid en reputatie van gevestigde grote concerns in volwassen industrieën steeds minder opgeld doen in de hoofden van millennials. Onderzoek wijst uit dat ze minder loyaal zijn aan consumentenmerken, en hetzelfde gaat op voor klinkende namen in werkgeversland, zo ervaren wervingsexperts.
Lees het complete artikel
Download de whitepaper Talentontwikkeling

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.