kpn

Interview met Theo Kimmel & Arnoud van Brugge

Horizon T&O is preferred supplier voor KPN. Medewerkers schrijven zich in voor de open trainingen Persoonlijk Leiderschap en Authentieke Communicatie.

Wat doen we voor KPN?

  • Module Persoonlijke Effectiviteit in het Potential Program
  • Beïnvloeden en Overtuigen (Open/Incompany)
  • Coachen op de werkplek (Open/Incompany)
  • Management Essentials (bij voorheen Getronics)
  • Managing People & Impact

Interview met Interview met Theo Kimmel, Director HR Outsourcing & Arnoud van Brugge, Senior Business Consultant van KPN, uit Horizon Nieuws van november 2012.

“Het gaat pas wat opleveren als men het gaat gebruiken”

De Horizonthemove bijeenkomst van september stond in het teken van Het Nieuwe Werken. De bijeenkomst was tevens onderdeel van een onderzoek dat Horizon heeft uitgevoerd bij 30 organisaties om meer inzicht te krijgen in de gedragscomponent van Het Nieuwe Werken. Op basis van het thema: ’Werkt Het Nieuwe Werken?’ wisselden deelnemers in een Rondom 10 sessie hun ervaringen uit. Onder hen ook Director HR Outsourcing, Theo Kimmel en Senior Business Consultant, Arnoud van Brugge van KPN. Een meer inspirerende plek voor een tweede ontmoeting dan het KPN Experience Center in Zoetermeer is nauwelijks denkbaar. Over de hele verdieping bevinden zich settings die de belevingswerelden (onderweg, thuis, op kantoor en op locatie) in het kader van Het Nieuwe Werken nabootsen. Met presentaties, workshops en interactieve rollenspelen laat KPN hier zien met welke dienstverlening en oplossingen zij HNW kan ondersteunen. En dat is veel. KPN kan, zo verzekeren beide heren ons, alle technologieën bieden om plaats en tijd onafhankelijk te werken. Toch is dat op zich nog geen garantie voor succes. “Het gaat pas wat opleveren op het moment dat mensen het gaan gebruiken en dat gaat niet vanzelf ”, aldus Arnoud van Brugge.

Veel aandacht voor adoptie

“HNW gaat over raakvlak (bricks), technologie (bytes) en gedrag (behaviour)”, vult HR-manager Theo Kimmel aan. “Uit eigen ervaring weten we dat vooral bij dat laatste de meeste winst is te boeken. Het faciliteren van nieuwe omstandigheden alleen is niet toereikend. Men komt er steeds meer achter dat gedrag de beslissende factor is.” Arnoud van Brugge: “Het is de kunst om mensen te verleiden hun werk op een andere manier te doen. Door bijvoorbeeld vaker voor een conference call te kiezen in plaats van in de auto te stappen. KPN wordt gezien als telecom- en IC T-bedrijf. Wij zien onszelf als een bedrijf dat IC T laat werken voor de mensen en niet andersom. Dat betekent dat we heel veel aandacht aan adoptie geven. Ook al knipperen alle lampjes groen, IC T gaat pas echt renderen als mensen er daadwerkelijk gebruik van maken. Dus gaat het erom wat de verbeterprocessen zijn. Je kunt wel efficiënter werken maar je moet je altijd blijven afvragen of het ook effectiever is.”

Discussie te zwart-wit

Beide heren zijn ervan overtuigd dat Het Nieuwe Werken werkt. Theo Kimmel: “Elk voordeel heeft zijn nadeel en dat geldt ook voor Het Nieuwe Werken. Ik vind dat de discussie erover momenteel te zwartwit wordt gevoerd: dat mensen er nog niet aan toe zijn thuis te werken of overwerkt raken doordat ze altijd bereikbaar zijn, etc. Ik wil niet ontkennen dat het bestaat, maar wij zien het niet terug in de feiten. Natuurlijk zijn het zaken waarover je moet nadenken. Ik zie het alleen eerder als potentiële risico’s dan dat het problemen zijn. Onderzoek wijst uit dat mensen door Het Nieuwe Werken een verbetering zien in de balans tussen werk en privé. Het kan zijn dat ze meer tijd aan hun werk besteden, maar ze vinden dat nog steeds voordelig doordat ze zelf keuzes kunnen maken.”

Integratie kost tijd

Door Het Nieuwe Werken krijgt ook de HR-afdeling een nieuwe rol, weet Theo Kimmel. “Het past meer bij de rol die HR als business partner heeft. Wij zijn niet degene die met een toverstaf bepalen. Wij faciliteren en geven richting aan die tot vormingen gaat leiden. De manager komt terug in de rol van integraal manager. Je hebt het voorrecht dat je een aantal mensen mag ondersteunen. Zo wil ik het graag zien. Niet elke manager is echter per onmiddellijk om. Als je Het Nieuwe Werken in één jaar wilt invoeren, kun je er beter niet aan beginnen. Het gaat om veranderingen in gedrag en daarvoor heb je meerdere jaren nodig, voordat het in de organisatie is verankerd.”