De ervaren professional als sleutelspeler in verandering – online workshop tijdens het Jaarcongres van Develhub

Elke (corporate)organisatie kent een ruggengraat van ervaren professionals. Loyale medewerkers die meegebouwd hebben aan het bedrijf. Zij kennen de processen door en door, zij vormen het geheugen van de organisatie en hebben een groot intern netwerk. Als het gaat over wendbaarheid en innovatie is deze groep doorgaans niet in beeld. En dat is zonde! Wij zijn overtuigd van het belang van deze doelgroep en hebben inmiddels ruime ervaring en bewijs dat investeren in deze doelgroep loont!

Horizon Training en Ontwikkeling is partner van Develhub. Develhub organiseert elk jaar een jaarcongres, wat dit jaar online plaats vindt. Tijdens dit congres zijn er meerdere workshops, waaronder de workshop ‘De ervaren professional als sleutelspeler in verandering’ van Marlies Timmerman en Hugo Hoetink.

Tijdens deze workshop krijg je:

  • Onze visie op hoe ervaren professionals sleutelspelers in verandering kunnen zijn.
  • Twee cases, waarbij je ziet hoe investeren in deze doelgroep concreet resultaat oplevert.
  • Discussie en uitwisseling aan de hand van stellingen.
  • Een voorbeeld van een programma hoe je deze doelgroep in ontwikkeling krijgt.

Wil je je aanmelden voor het online jaarcongres van Develhub? Dat kan hier.

LET OP: Je kunt je t/m maandag 16 november 12.00 uur aanmelden. 

 

Develhub is een onafhankelijke platform dat zich richt op het verbinden en professionaliseren van iedereen die zich structureel bezighoudt met leren en ontwikkelen van individuen, teams en organisaties.

Ontdek het stille potentieel van jouw organisatie: De Backbone!

Laatst droomde ik van een bezoek aan het innovatielab van een Nederlandse corporate, waar ik als trainer te gast mocht zijn. Ik zag baskets aan de muur, versleten leren banken, kartonnen pingpongtafels, fatboys, skippyballen en in de hoek een terrarium met een heuse krokodil erin. Toen ik wakker werd dacht ik: corporates doen ook álles om talentvolle ‘digital natives’ binnen te halen. Ik snap dat ook wel;  je wil innoveren, je wil je wapenen tegen disruptie, je wil als organisatie wendbaar zijn!

Dit is echter geen garantie voor succes.  Veel innovaties gaan toch te traag of smoren in de ‘leemlagen’. Digital natives stappen ongeduldig over naar echte startups.  Het innovatievraagstuk van de corporate blijkt te complex om in handen te leggen van de high potentials alleen. Het ultieme antwoord op deze vraag is nog niet gevonden, maar we kunnen leren van de kleine successen. Wanneer lukt het de corporate wel om succesvol te innoveren?

Hier verschijnt ‘de backbone’ op het toneel. Elke corporate kent een ruggengraat van ervaren professionals.  Loyale medewerkers die meegebouwd hebben aan het bedrijf. Zij kennen de processen door en door, zij vormen het geheugen van de organisatie en hebben een groot intern netwerk.  Als het gaat over wendbaarheid en innovatie is deze groep doorgaans niet in beeld. De aandacht gaat vooral naar management en naar high potentials.  Soms komt de backbone nog wel naar voren als doelgroep van allerlei programma’s rond de vraag: Hoe krijgen we mensen in beweging? Zelden wordt echter het echte potentieel van deze groep gezien. Hoe kan de corporate van dit potentieel profiteren?  Hoe mobiliseren we de backbone als ‘deel van de oplossing’?

In de traditie van organizational development is door David Cooperrider cs de methode Appreciative Inquiry (Waarderend Onderzoeken) ontwikkeld. Dit is een manier van kijken naar vraagstukken waarbij niet gefocust wordt op het probleem, maar op de energie en de creativiteit die al in het systeem schuil gaan.  Als je zo naar je organisatie kijkt, dan zie je dat de ervaren professionals al lang  in beweging zijn. Bij succesvolle innovaties zijn zij het die ideeën laten landen in de organisatie en in de processen. Zij maken vernieuwingen werkbaar en winstgevend. Zij zorgen voor de balans tussen bestaande verdienmodellen en de transformatie van de business.  Wat er van een afstand uitziet als weerstand en vertraging, is in werkelijkheid zorgdragen voor deze balans. Hierbij moet ik denken aan teammanager Klaas,  die trots wist te vertellen dat hij al 17 jaar niet op het hoofdkantoor was geweest: ‘Ik kom daar nooit’. Maar hij draaide op zijn locatie wel de pilot met autonome elektrische voertuigen. Hij wist zijn team daarvoor enthousiast te krijgen, en hij verzamelde een schat aan inzichten om deze innovatie te integreren in het proces. Op een dag werd hij uitgenodigd om op het hoofdkantoor zijn verhaal te vertellen

Bij het kijken naar ervaren professionals is het cruciaal door welk ‘frame’ we dat doen. Zien we hen als ‘de leemlaag waarin innovatie smoort’ dan zal dóór deze manier van kijken ons beeld werkelijkheid worden. Dan groeit de kloof tussen generaties, evenals het standsverschil tussen de ‘goudhaantjes’ en de ‘werkpaarden’. Maar als we ervaren professionals zien in hun vermogen om de toekomst van het bedrijf te bouwen, dan wordt dát beeld werkelijkheid. Dan versterken we hun potentieel, brengen we succesvolle samenwerking tot stand met de jonge toppers en maken we de corporate wendbaar.

Hugo Hoetink

Senior Trainer/Adviseur, Horizon Training&Ontwikkeling

Wil je ook het potentieel versterken van de ervaren professionals? Download de brochure van het Backbone programma.

Waarom iedereen houdt van tips & tricks (en waarom die niet werken)

Door Aukje Menger – Senior trainer/adviseur

“We hoeven er wat mij betreft niet uitgebreid over door te praten. Misschien heb je gewoon wat tips en tricks voor me.” We zijn de training gestart met het uitwisselen van het spannendste gesprek dat je deze week gevoerd heb. Een van de deelnemers vertelde over het gesprek met zijn leidinggevende waarin hij had aangegeven graag aan een ander type klussen te willen werken. Zijn leidinggevende had niet op het verzoek gereageerd en de deelnemer aan mijn training had op zijn beurt niet op het gebrek aan reactie gereageerd.

De vraag naar tips en tricks komt vaak terug in mijn trainingen. En, eerlijk is eerlijk, zelf ben ik ook niet vies van ‘life hacks’, ‘growth hacks’, ‘top tien tips’ en andere praktische oplossingen voor mijn problemen en probleempjes. De behoefte aan tips is de behoefte aan eenvoud. Wanneer een probleem door middel van een (eenvoudige) tip is op te lossen, dan is het geen complex probleem. En dat is een geruststellende gedachte. Want wie wil er nou denken dat zijn problemen complex zijn en alleen met veel inspanning op te lossen? Het is een heerlijk lineair concept om aan vast te houden. Probleem + Tip= Opgelost

En dat werkt in sommige situaties ook zo. Bijvoorbeeld als je rode wijn op je bank hebt gemorst en niet weet hoe je die vlek weer weg krijgt. Dan google je ‘rode wijn uit mijn bank verwijderen’ en volg je de praktische tips op die je tegenkomt. Voor veel vraagstukken die te maken hebben met je eigen gedrag, je gevoelens, je gedachtes en je interactie met anderen, gaat deze formule helaas niet op. Bijvoorbeeld wanneer merkt dat je dichtslaat in een gesprek met een collega die veel vertelt en weinig vragen stelt. Als je nadenkt over wat je in deze situatie anders kan doen (en anders wil doen), lukt het bijna altijd om een scenario te bedenken van ander gedrag met een ander effect. Je kunt je eigen ‘tip’ of ‘how to…’ dus formuleren. Het probleem is niet dat je niet weet wat je zou moeten doen. Je doet het alleen niet…

Omdat je het niet durft bijvoorbeeld. Of omdat je er geen zin in hebt. Of omdat je denkt dat het geen zin heeft om het anders aan te pakken omdat dat toch niet werkt. In de meeste gevallen zijn er gedachtes en gevoelens die er (mede) voor zorgen dat jij je gedrag in stand houdt. Die gedachtes en gevoelens hebben eerst aandacht nodig, voordat jij je eigen tip op kunt volgen. Je hebt een gedachte of mindset nodig die jou helpt om echt wat anders te doen. Vaak is het ook een goed idee om na te gaan wie of wat in je omgeving jou kan helpen om dat nieuwe gedrag ook daadwerkelijk te laten zien. Als support, of als stok achter de deur.

Dus de volgende keer dat je verlangt naar een goede tip, bij deze mijn tip 😉

  1.  Bedenk je eigen ‘how to…’; welk gedrag zou je in deze situatie graag willen laten zien?
  2.  Onderzoek welke gedachten en gevoelens maken dat je dat niet doet? Welke gedachte of mindset zou je helpen om het ‘nieuwe gedrag’ wel in te zetten?
  3.  Bedenk wie of wat jij in je omgeving nodig hebt om je hierbij te helpen.

aukjeOver Aukje Menger

Aukje is benieuwd naar motivatie achter gedrag. In training, coaching en advieswerk werkt zij graag aan sterke communicatie, soepele samenwerking en persoonlijke groei. Aandacht voor de persoon en/of groep en waar die op dit moment staat in de context van de organisatie is het uitgangspunt. Haar aanpak kenmerkt zich door aandacht aan gedrag en onderliggende overtuigingen. Heb je een vraag? Mail naar menger@horizontraining.nl

Hoera voor de comfortzone!

Blog Aukje Menger – Ik zucht. Kijk naar mijn beeldscherm. Er zijn nog steeds twee deelnemers die het niet lukt in de online sessie te komen. De overige deelnemers wachten mijn pogingen om deze deelnemers via berichtjes te coachen ogenschijnlijk geduldig af. Ondertussen bedenk ik me dat we nu wel echt moeten starten, willen we datgene wat ik gepland heb voor deze sessie goed kunnen behandelen. Ik voel me gestrest en bepaald niet als een vis in het water. ‘Life begins at the end of your comfort zone’, ‘great things never came from comfort zones’ of ‘outside of the comfort zone is where the magic happens’. Deze quotes zijn maar een paar voorbeelden van wat er gezegd en geschreven wordt over onze comfortzone. Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar als ik dit lees denk ik een aantal dingen:

  1. Blijkbaar is je comfortzone een tamelijk tragische plek om te zijn.
  2. Als je wil dat er goede dingen gebeuren, zorg je als de wiedeweerga dat je uit je comfortzone komt.
  3. Ik kan natuurlijk met goed fatsoen niet hardop zeggen dat ik houd van mijn comfortzone.

Lees meer “Hoera voor de comfortzone!”

De Coronacrisis-Balans

Een onverwachte situatie geeft ook onverwachte zelfinzichten. Sommige zaken blijken ineens veel belangrijker dan je altijd dacht, of veel minder belangrijk. Of je ontdekt bij jezelf onvermoede talenten. Maak je persoonlijke crisisbalans op met een van de meest bekeken items van onze MOOC, en breng deze onverwachte inzichten in kaart.
Wat valt je op?

  • Welke nieuwe kansen en perspectieven zie je?
  • Van welke zaken is het prettig dat je ze nu kwijt bent?
  • Welke zorgen zijn er helaas bijgekomen?
  • Van welke dingen vind je het jammer dat ze nu niet doorgaan?
het lijkt een gevoel maar dat is het niet

Het lijkt een gevoel maar dat is het niet…rara wat is het?

Blog Aukje Menger – Hier bij mij thuis zijn we gek op raadsels. En daar hebben we in deze dagen van thuis onderwijs ook nog eens extra tijd voor. Bovenstaande raadsel heb ik nog niet op mijn kids uitgeprobeerd, maar houd mij en mijn deelnemers in trainingen wel met enige regelmaat bezig,

In ons (en ook in mijn eigen) taalgebruik hoor je vaak ‘ik voel…’ of ‘ik heb het gevoel dat…’. In veel gevallen is wat er daarna volgt geen beschrijving van een gevoel (boos, blij, bang, bedroefd of een variatie hierop), maar een gedachtegang die iemand heeft. Bijvoorbeeld: ‘ik voel dat hier iets niet klopt’ of ‘ik heb het gevoel dat dit een hele mooie dag gaat worden’. Als je dit zegt, benoem je je gevoel niet. Wanneer je het ‘gevoel hebt’ dat er iets niet klopt, voel je je wellicht gespannen of geïrriteerd. Als je het ‘gevoel hebt’ dat het een mooie dag gaat worden, voel je vermoedelijk blijdschap.

Lees meer “Het lijkt een gevoel maar dat is het niet…rara wat is het?”

Emoties

Stil maar; over discriminatie van emoties

Blog Aukje Menger – “Je hoeft niet zo boos te worden.” “Stil maar, niet huilen.” “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.” Zo maar wat uitspraken die we allemaal wel eens gehoord of gebruikt hebben om een emotionele reactie te temperen. Ze vormen een klein onderdeel in het geheel van geschreven en ongeschreven regels over het omgaan met emoties. In dit tweede blog over emoties, sta ik stil bij hoe wij leren bepaalde emoties hoger te waarderen en makkelijker toe te laten dan andere.

Iedere familie heeft zijn eigen dynamiek. Manieren van met elkaar omgaan. Gewoontes. Bij mij thuis werd vaak gezegd “Als er wat is, moet je het zeggen.”. Dat vond ik nogal een moeilijke opdracht. Want het is soms ook wel fijn als je dingen die je dwarszitten (nog even) voor jezelf mag houden. En bovendien, een andere veel genoemde boodschap in mijn gezin was “Geen ruzie maken!”. Dus tja…toon je je boosheid dan wel, omdat er ‘wat is’, of toon je die boosheid niet omdat je geen ruzie wilt maken? Ik koos meestal voor dat laatste. Goed voor de harmonie in het gezin. Niet heel goed voor mijn ‘ruzie vaardigheid’. Lees meer “Stil maar; over discriminatie van emoties”

MOOC Persoonlijk Leiderschap in crisistijd

Dinsdag 24 maart gaan we van start met de MOOC – Persoonlijk Leiderschap in crisistijd, een soort online training voor iedereen die begeleiding prettig vindt in deze crisistijd. Om af en toe even stil te staan en te reflecteren, samen met anderen, al is het maar 3 minuten per dag. Deelname is gratis, je kan je vandaag al aanmelden voor de MOOC – Persoonlijke Leiderschap in crisistijd. Lees meer “MOOC Persoonlijk Leiderschap in crisistijd”

Emoties zijn feiten

Emoties zijn feiten

Blog Aukje Menger – In groepen die ik begeleid gaat het vaak over emoties. Emoties zijn belangrijk als je jezelf (nog) beter wil begrijpen en als je meer inzicht in je gedrag wilt krijgen. Daarnaast helpt het opmerken en begrijpen van emoties ook ontzettend bij het omgaan met het gedrag van de mensen om je heen. “Dat softe gedoe met gevoelens, daar heb ik niet zoveel mee. Geef mij maar feiten.” Zei laatst iemand uit mijn groep. Aha. Interessant. Want dat ieder mens emoties ervaart IS een feit. En die emoties hebben een functie. Graag neem ik je bij deze mee in de eerste van 3 blogs over emoties.

“Dit is afkeer; afkeer zorgt ervoor dat wij onze goede smaak behouden.” Ik grinnik. Samen met mijn kinderen kijk ik de film Inside Out, of zoals zij de film noemen ‘de emotiefilm’. In deze film krijg je als kijker een uitgebreide blik achter de schermen van het gedrag van de hoofdpersoon. Plezier, verdriet, woede, angst en afkeer zijn belangrijke personages in de film. Zij besturen het gedrag van de hoofdpersoon Riley. Zo zorgt plezier er bijvoorbeeld voor dat Riley er toch wat leuks van maakt in haar nieuwe huis dat op het eerste oog nogal tegenvalt. Of zorgt angst ervoor dat wanneer Riley zich voorstelt in haar nieuwe klas, dit een akelig en zenuwslopend moment is. Het samenspel en de gesprekken door de verschillende emoties is herkenbaar en echt leuk om te zien. Lees meer “Emoties zijn feiten”