Waarom iedereen houdt van tips & tricks (en waarom die niet werken)

Door Aukje Menger – Senior trainer/adviseur

“We hoeven er wat mij betreft niet uitgebreid over door te praten. Misschien heb je gewoon wat tips en tricks voor me.” We zijn de training gestart met het uitwisselen van het spannendste gesprek dat je deze week gevoerd heb. Een van de deelnemers vertelde over het gesprek met zijn leidinggevende waarin hij had aangegeven graag aan een ander type klussen te willen werken. Zijn leidinggevende had niet op het verzoek gereageerd en de deelnemer aan mijn training had op zijn beurt niet op het gebrek aan reactie gereageerd.

De vraag naar tips en tricks komt vaak terug in mijn trainingen. En, eerlijk is eerlijk, zelf ben ik ook niet vies van ‘life hacks’, ‘growth hacks’, ‘top tien tips’ en andere praktische oplossingen voor mijn problemen en probleempjes. De behoefte aan tips is de behoefte aan eenvoud. Wanneer een probleem door middel van een (eenvoudige) tip is op te lossen, dan is het geen complex probleem. En dat is een geruststellende gedachte. Want wie wil er nou denken dat zijn problemen complex zijn en alleen met veel inspanning op te lossen? Het is een heerlijk lineair concept om aan vast te houden. Probleem + Tip= Opgelost

En dat werkt in sommige situaties ook zo. Bijvoorbeeld als je rode wijn op je bank hebt gemorst en niet weet hoe je die vlek weer weg krijgt. Dan google je ‘rode wijn uit mijn bank verwijderen’ en volg je de praktische tips op die je tegenkomt. Voor veel vraagstukken die te maken hebben met je eigen gedrag, je gevoelens, je gedachtes en je interactie met anderen, gaat deze formule helaas niet op. Bijvoorbeeld wanneer merkt dat je dichtslaat in een gesprek met een collega die veel vertelt en weinig vragen stelt. Als je nadenkt over wat je in deze situatie anders kan doen (en anders wil doen), lukt het bijna altijd om een scenario te bedenken van ander gedrag met een ander effect. Je kunt je eigen ‘tip’ of ‘how to…’ dus formuleren. Het probleem is niet dat je niet weet wat je zou moeten doen. Je doet het alleen niet…

Omdat je het niet durft bijvoorbeeld. Of omdat je er geen zin in hebt. Of omdat je denkt dat het geen zin heeft om het anders aan te pakken omdat dat toch niet werkt. In de meeste gevallen zijn er gedachtes en gevoelens die er (mede) voor zorgen dat jij je gedrag in stand houdt. Die gedachtes en gevoelens hebben eerst aandacht nodig, voordat jij je eigen tip op kunt volgen. Je hebt een gedachte of mindset nodig die jou helpt om echt wat anders te doen. Vaak is het ook een goed idee om na te gaan wie of wat in je omgeving jou kan helpen om dat nieuwe gedrag ook daadwerkelijk te laten zien. Als support, of als stok achter de deur.

Dus de volgende keer dat je verlangt naar een goede tip, bij deze mijn tip 😉

  1.  Bedenk je eigen ‘how to…’; welk gedrag zou je in deze situatie graag willen laten zien?
  2.  Onderzoek welke gedachten en gevoelens maken dat je dat niet doet? Welke gedachte of mindset zou je helpen om het ‘nieuwe gedrag’ wel in te zetten?
  3.  Bedenk wie of wat jij in je omgeving nodig hebt om je hierbij te helpen.

aukjeOver Aukje Menger

Aukje is benieuwd naar motivatie achter gedrag. In training, coaching en advieswerk werkt zij graag aan sterke communicatie, soepele samenwerking en persoonlijke groei. Aandacht voor de persoon en/of groep en waar die op dit moment staat in de context van de organisatie is het uitgangspunt. Haar aanpak kenmerkt zich door aandacht aan gedrag en onderliggende overtuigingen. Heb je een vraag? Mail naar menger@horizontraining.nl

Hoera voor de comfortzone!

Blog Aukje Menger – Ik zucht. Kijk naar mijn beeldscherm. Er zijn nog steeds twee deelnemers die het niet lukt in de online sessie te komen. De overige deelnemers wachten mijn pogingen om deze deelnemers via berichtjes te coachen ogenschijnlijk geduldig af. Ondertussen bedenk ik me dat we nu wel echt moeten starten, willen we datgene wat ik gepland heb voor deze sessie goed kunnen behandelen. Ik voel me gestrest en bepaald niet als een vis in het water. ‘Life begins at the end of your comfort zone’, ‘great things never came from comfort zones’ of ‘outside of the comfort zone is where the magic happens’. Deze quotes zijn maar een paar voorbeelden van wat er gezegd en geschreven wordt over onze comfortzone. Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar als ik dit lees denk ik een aantal dingen:

  1. Blijkbaar is je comfortzone een tamelijk tragische plek om te zijn.
  2. Als je wil dat er goede dingen gebeuren, zorg je als de wiedeweerga dat je uit je comfortzone komt.
  3. Ik kan natuurlijk met goed fatsoen niet hardop zeggen dat ik houd van mijn comfortzone.

Lees meer “Hoera voor de comfortzone!”

De Coronacrisis-Balans

Een onverwachte situatie geeft ook onverwachte zelfinzichten. Sommige zaken blijken ineens veel belangrijker dan je altijd dacht, of veel minder belangrijk. Of je ontdekt bij jezelf onvermoede talenten. Maak je persoonlijke crisisbalans op met een van de meest bekeken items van onze MOOC, en breng deze onverwachte inzichten in kaart.
Wat valt je op?

  • Welke nieuwe kansen en perspectieven zie je?
  • Van welke zaken is het prettig dat je ze nu kwijt bent?
  • Welke zorgen zijn er helaas bijgekomen?
  • Van welke dingen vind je het jammer dat ze nu niet doorgaan?
het lijkt een gevoel maar dat is het niet

Het lijkt een gevoel maar dat is het niet…rara wat is het?

Blog Aukje Menger – Hier bij mij thuis zijn we gek op raadsels. En daar hebben we in deze dagen van thuis onderwijs ook nog eens extra tijd voor. Bovenstaande raadsel heb ik nog niet op mijn kids uitgeprobeerd, maar houd mij en mijn deelnemers in trainingen wel met enige regelmaat bezig,

In ons (en ook in mijn eigen) taalgebruik hoor je vaak ‘ik voel…’ of ‘ik heb het gevoel dat…’. In veel gevallen is wat er daarna volgt geen beschrijving van een gevoel (boos, blij, bang, bedroefd of een variatie hierop), maar een gedachtegang die iemand heeft. Bijvoorbeeld: ‘ik voel dat hier iets niet klopt’ of ‘ik heb het gevoel dat dit een hele mooie dag gaat worden’. Als je dit zegt, benoem je je gevoel niet. Wanneer je het ‘gevoel hebt’ dat er iets niet klopt, voel je je wellicht gespannen of geïrriteerd. Als je het ‘gevoel hebt’ dat het een mooie dag gaat worden, voel je vermoedelijk blijdschap.

Lees meer “Het lijkt een gevoel maar dat is het niet…rara wat is het?”

Emoties

Stil maar; over discriminatie van emoties

Blog Aukje Menger – “Je hoeft niet zo boos te worden.” “Stil maar, niet huilen.” “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.” Zo maar wat uitspraken die we allemaal wel eens gehoord of gebruikt hebben om een emotionele reactie te temperen. Ze vormen een klein onderdeel in het geheel van geschreven en ongeschreven regels over het omgaan met emoties. In dit tweede blog over emoties, sta ik stil bij hoe wij leren bepaalde emoties hoger te waarderen en makkelijker toe te laten dan andere.

Iedere familie heeft zijn eigen dynamiek. Manieren van met elkaar omgaan. Gewoontes. Bij mij thuis werd vaak gezegd “Als er wat is, moet je het zeggen.”. Dat vond ik nogal een moeilijke opdracht. Want het is soms ook wel fijn als je dingen die je dwarszitten (nog even) voor jezelf mag houden. En bovendien, een andere veel genoemde boodschap in mijn gezin was “Geen ruzie maken!”. Dus tja…toon je je boosheid dan wel, omdat er ‘wat is’, of toon je die boosheid niet omdat je geen ruzie wilt maken? Ik koos meestal voor dat laatste. Goed voor de harmonie in het gezin. Niet heel goed voor mijn ‘ruzie vaardigheid’. Lees meer “Stil maar; over discriminatie van emoties”

MOOC Persoonlijk Leiderschap in crisistijd

Dinsdag 24 maart gaan we van start met de MOOC – Persoonlijk Leiderschap in crisistijd, een soort online training voor iedereen die begeleiding prettig vindt in deze crisistijd. Om af en toe even stil te staan en te reflecteren, samen met anderen, al is het maar 3 minuten per dag. Deelname is gratis, je kan je vandaag al aanmelden voor de MOOC – Persoonlijke Leiderschap in crisistijd. Lees meer “MOOC Persoonlijk Leiderschap in crisistijd”

Emoties zijn feiten

Emoties zijn feiten

Blog Aukje Menger – In groepen die ik begeleid gaat het vaak over emoties. Emoties zijn belangrijk als je jezelf (nog) beter wil begrijpen en als je meer inzicht in je gedrag wilt krijgen. Daarnaast helpt het opmerken en begrijpen van emoties ook ontzettend bij het omgaan met het gedrag van de mensen om je heen. “Dat softe gedoe met gevoelens, daar heb ik niet zoveel mee. Geef mij maar feiten.” Zei laatst iemand uit mijn groep. Aha. Interessant. Want dat ieder mens emoties ervaart IS een feit. En die emoties hebben een functie. Graag neem ik je bij deze mee in de eerste van 3 blogs over emoties.

“Dit is afkeer; afkeer zorgt ervoor dat wij onze goede smaak behouden.” Ik grinnik. Samen met mijn kinderen kijk ik de film Inside Out, of zoals zij de film noemen ‘de emotiefilm’. In deze film krijg je als kijker een uitgebreide blik achter de schermen van het gedrag van de hoofdpersoon. Plezier, verdriet, woede, angst en afkeer zijn belangrijke personages in de film. Zij besturen het gedrag van de hoofdpersoon Riley. Zo zorgt plezier er bijvoorbeeld voor dat Riley er toch wat leuks van maakt in haar nieuwe huis dat op het eerste oog nogal tegenvalt. Of zorgt angst ervoor dat wanneer Riley zich voorstelt in haar nieuwe klas, dit een akelig en zenuwslopend moment is. Het samenspel en de gesprekken door de verschillende emoties is herkenbaar en echt leuk om te zien. Lees meer “Emoties zijn feiten”

Update: tot 1 juni vinden een gedeelte van de trainingen online plaats.

Beste klanten en deelnemers van onze trainingen,

Vanwege het corona-virus gaan onze trainingen op locatie niet door tot 1 juni. We werken met digitale werkvormen en virtuele samenkomsten. Ja, ook daarin kan het persoonlijk en diepgaand, zeggen ook onze klanten. Benieuwd hoe we dat doen? En wat we daarin voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op met Mink.

Voor nu wensen we jullie veel succes, zorg goed voor elkaar in deze bijzondere tijd.

Team Horizon

info@horizontraining.nl
088 – 55 60 200

Ken jij je mindset?

Ken jij je mindset?

In de gesprekken met organisaties en in onze trainingen signaleren we veranderingen die impact hebben op mensen, organisaties en werk. Dus, speciaal voor jou, 6 donderdagen lang een reeks van video’s om jou hierin mee te nemen! Afgelopen donderdag hebben we ons gericht op dat werk een andere invulling krijgt. Deze donderdag richten we ons op onze mindset. Je mindset is namelijk bepalend voor hoe je denkt en hoe je naar jezelf kijkt. In deze video vertellen Marlies (Directeur) en Aukje (Trainer) met voorbeelden over de kracht van je mindset. Hun advies: Wees bewust dat je je mindset invloed heeft op hoe je naar de wereld kijkt en dat je je mindset kan veranderen.