Werk maken van 70-20-10

Door Hugo Hoetink en Kas Burger.

De 70-20-10 benadering van Jennings staat niet voor niets in de belangstelling van corporate academies. 70-20-10 belooft de koppeling tussen leren en presteren te versterken, de rijke leermogelijkheden van de werksituatie te benutten en een einde te maken aan het transfervraagstuk.  Kortom, meer business impact tegen minder kosten. Maar hoe maak je deze belofte waar?

Een magere theoretische onderbouwing

Wij ervaren 70-20-10 als een handige kapstok, maar de theoretische onderbouwing is mager. Er zijn concepten beschikbaar, onder andere vanuit de organisatieverander- en leertheorieen, die 70-20-10 kunnen versterken en die ervoor kunnen zorgen dat de beloften van deze benadering uit de verf komen. In dit artikel laten we eerst zien hoe we 71-20:-0 hebben verbonden met de betreffende theorieën. Vervolgens beschrijven we de praktische vertaling van die verbinding in corporate programma’s voor individuele competentieontwikkeling, waaronder ‘Strengthen your personal leadership’ van de KLM-academy. Daarna reflecteren we op onze ervaringen in deze programma’s, waarbij de spanning zichtbaar wordt tussen het uitgangspunt van ‘lerend werken’ en academy-trajecten die primair vanuit het leer- ontwikkelperspectief in het leven zijn geroepen. Ten slotte geven we aan wat dit betekent voor verdere ontwikkeling van 70-20-10 vanuit perspectief van een corporate academy.

Download het complete artikel

Managers, ga met vakantie. Voor je team en voor jezelf – MT

Uit onderzoek dat boekingssite Expedia vorig jaar publiceerde, blijkt dat Nederlanders behoorlijk zuinig zijn met het opnemen van vakantiedagen.

Wereldwijd zijn het de Nederlandse werknemers (54 procent), samen met de Zuid-Koreanen (61 procent) en Japanners (60 procent), die het meest geneigd zijn minder vakantiedagen op te nemen dan men beschikbaar heeft.

Volgens consultant Ron Friedman is dat een slechte ontwikkeling. Vrije tijdsbesteding is belangrijk om scherp te blijven, met een goed gevoel naar je werk te komen en om goed te blijven presteren, zo betoogt hij op de site van de Harvard Business Review.

Er moet een omslag komen, en die begint volgens Friedman bij de managers.

Lees meer “Managers, ga met vakantie. Voor je team en voor jezelf – MT”

Mindfulness op het werk

Op 28 mei stond het hebben van 100% werkgeluk centraal tijdens Unplug de Dag. Burn-out is steeds vaker de reden van ziek thuis blijven en blijkt vaak een verrassing voor de uitgebluste werknemer. Desiree Rooks, trainer bij HorizonT&O, verzorgde deze dag de workshop Mindfulness. Mindfulness is halt houden (stoppen) om met milde open aandacht in deze werkelijkheid aanwezig te zijn (kijken) zodat je er met meer vrijheid mee kunt omgaan (handelen).

Mindfulness zorg voor volledige focus en aandacht in het hier en nu. Aandacht voor jezelf in verbinding met jouw omgeving.
Dit kun je al bereiken in één minuut met onderstaande oefening:

Eén minuut oefening:

1. Ga rechtop zitten in een stoel. Voeten plat op de grond. Ogen het liefst gesloten.

2. Richt je aandacht op je adem. Observeer je adem, zonder oordeel.

3. Indien je geest afdwaalt, rustig aandacht terug naar je adem. Zonder oordeel.

4. Merk eventuele gevoelens en gedachten op, het is van tijdelijke aard. Laat het gebeuren.

5. Doe je ogen weer open en heb weer ruimte in jouw  hele lijf en keuzevrijheid

Young Professionals en leidinggevenden actief aan de slag met vergroten van werkgeluk

Rotterdam, 01-06-2015 – Mede door de toenemende informatiesnelheid en hoeveelheid aan keuzes ervaren teveel mensen stress. YSE, 1 dag offline en Ygenwijs zien het aantal burn-outs onder Young Professionals in Nederland toenemen. Daar maken zij zich zorgen over. Daarom organiseerden zij Unplug de Dag. Tijdens deze dag hebben 150 Young Professionals en leidinggevenden van organisaties als ABN AMRO, Achmea, Philips, Unilever en Van Lanschot een eerste stap gezet naar 100% werkgeluk. Lees meer “Young Professionals en leidinggevenden actief aan de slag met vergroten van werkgeluk”