KLM

Interview met Clim van der Weyden

Wat doen we voor de KLM?

  • Ontwikkelprogramma voor Managers- en Specialistengroep
  • Dit traject is ontwikkeld op basis van ons Werkend Leren Concept

Deelnemer aan het woord

Interview met Clim van der Weyden, Senior Manager Network & Performance bij KLM.

Effectiever communiceren basis voor perfect verloop Nuclear Security Summit 2014

De KLM afdeling Air Traffic Management verzorgt de routeplanning, volgt de vluchten pro-actief en ondersteunt bij routecalamiteiten. Als senior manager Network & Performance bewaakt Clim van der Weyden de capaciteit van het luchtruim boven Schiphol om de KLM dienstregeling punctueel uit te kunnen voeren. Door te anticiperen op wijzigingen zorgen Clim en zijn team dat de vluchten optimaal kunnen verlopen. Om zijn werk goed uit te voeren, heeft hij veelvuldig contact met andere KLM afdelingen, luchthaven Schiphol en de luchtverkeersleiding Nederland.

KLM biedt Clim een dynamische werkomgeving waarin hij zich kan blijven ontwikkelen; in zijn werk en persoonlijk leven. Het programma ‘Strengthen your personal leadership’ van de KLM Academy bood hem die kans. Dit programma is gebaseerd op het Werkend Leren Concept van Horizon. Hij legt uit: “KLM is een grote organisatie met veel doorgroeimogelijkheden. Om die kansen te benutten is het belangrijk om binnen het bedrijf zichtbaar te zijn en te laten zien dat je impact op de organisatie kunt hebben. Het is dus belangrijk dat je effectief communiceert in contact met collega’s en leidinggevenden van andere afdelingen. Proces georiënteerde trainingen sluiten daar niet goed genoeg op aan, dus ik was blij dat ik aan het personal leadership programma kon deelnemen.”

Valkuilen

In overleg met zijn manager en met trainer Hugo Hoetink van Horizon stelde Clim zijn leerdoelen vast. In die gesprekken kwamen ook zijn sterke kanten en valkuilen aan bod. “Ik heb momenteel een sturende rol binnen mijn team. Mijn collega’s zijn echter zeer ervaren en ik ben de jongste in het team. Ik merkte dat ik het lastig vond om duidelijk te maken wat ik van teamleden verwacht. Ik had veel uitleg nodig om mijn punt over te brengen. Daarnaast wil ik conflicten het liefst vermijden. In het verlengde daarvan wilde ik mijn impact op de organisatie vergroten. Ook daarbij speelt effectief communiceren een cruciale rol. Het was duidelijk dat ik op die vlakken nog veel kon leren.”

Van elkaar leren

Clim maakte deel uit van een groep van 12 KLM-collega’s die het programma met hem volgden. “Mijn groep was zeer divers, waardoor we veel van elkaar konden leren. Het was boeiend om te zien hoe andere mensen bepaalde situaties aanpakken. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik altijd op zoek ben naar een gedegen onderbouwing van mijn beslissingen. Ik wil eerst de feiten weergeven om mijn besluit te verklaren. Dat geeft me het gevoel dat ik grip op de materie heb. Deze aanpak kost echter tijd en gaat soms ten koste van de duidelijkheid. In rollenspellen en door de feedback van collega’s en Hugo merkte ik dat ik bang was voor iets dat er helemaal niet is. Samen met de acteur kwam ik er achter dat dit vooral mijn eigen verwachtingen waren. Dat inzicht was heel waardevol.” Met die inzichten ging hij direct in de praktijk aan de slag. “Het was heel prettig dat ik de kleine stappen die ik maakte via de online tool meteen kon delen met mijn buddy en Hugo. Hun directe feedback was heel nuttig. Bovendien was het prettig dat ik mijn ontwikkeling goed in beeld had omdat ik ook snel even terug kon kijken.”

Ontwikkelspurt

De perfecte case om zijn leerdoelen in de praktijk te brengen en een ontwikkelspurt te maken, kreeg Clim op een presenteerblaadje aangeboden: de Nuclear Security Summit (NSS) 2014. “Voor NSS in Den Haag was het gebruik van het luchtruim boven Den Haag beperkt en moest het op sommige momenten zelfs dicht, bijvoorbeeld om de Amerikaanse president op Schiphol te verwelkomen. Dat heeft een grote impact op de capaciteit. Ik zat in de werkgroep die de dienstregeling en de planning moest voorbereiden. Vanzelfsprekend speelde ook de communicatie met andere afdelingen en organisaties daarbij een grote rol.” Ook tijdens de top had Clim een duidelijke rol omdat hij vanuit ATM een manager verving. “Vlak voor en tijdens de top had ik veel meetings en conference calls met verschillende leidinggevenden. Dit waren goede oefeningen. Die dagelijkse meetings moesten snel en efficiënt verlopen. Ik moest kort en bondig de achtergrond schetsen en aangeven wat vanuit ATM de beste beslissing was. Mijn opleiding bood de handvatten die hiervoor nodig waren. Dat heb ik ook getoetst bij mijn gesprekspartners en hun reacties waren positief. Natuurlijk heb ik die ervaringen ook steeds gedeeld met mijn mentor, buddy en trainer.”

Telkens extra stappen zetten

Clim kijkt zeer tevreden terug op zijn rol tijdens de NSS. “Het Werkend Leren Concept was hierbij een belangrijke factor. Vanuit mijn rol als expert op het gebied van capaciteit en veiligheid kon ik duidelijk aangeven wat nodig was. Ik was minder afwachtend in het contact en zocht niet steeds naar de perfecte onderbouwing. Mede door de goede voorbereidingen en effectieve onderlinge communicatie tussen de betrokken afdelingen is de NSS-top logistiek perfect verlopen.” Tot slot zegt hij: “Tijdens het opleidingstraject was ik onder de indruk van de aanpak van mijn trainer. Dat gold voor de individuele begeleiding, maar zeker ook in het groepsproces. De invulling van de bijeenkomsten was steeds heel origineel. Door de gevarieerde oefeningen werd ieders kracht goed duidelijk. Daardoor kon ik steeds weer waardevolle inzichten opdoen om in mijn eigen dagelijkse werk en leven extra stappen te zetten. Het soepele verloop van de NSS-top zonder grote impact op de dienstregeling van KLM is voor mij het bewijs.”

Interesse in een incompany traject?

‘Samen met de KLM-academy geven we in dit programma handen en voeten aan de 70-20-10 filosofie van Charles Jennings. Dat vind ik heel inspirerend.’

Hugo Hoetink

Alles over het Werkend Leren Concept