PostNL – Hans Harteveld

Persoonlijk leiderschap voor de toekomst van PostNL

Leren en ontwikkelen is dé manier om wendbaar te zijn in deze snel veranderende wereld. Hierbij staat de ontwikkelbehoefte van de PostNL medewerker centraal, waarbij eigenaarschap het uitgangspunt is. De Learning & Development-afdeling adviseert over en voert de regie op leer- en ontwikkelmogelijkheden.


Klant aan het woord

Interview met Hans Harteveld, Specialist L&D

Om bovenstaande goed te kunnen faciliteren heeft PostNL het digitale leerplatform  ‘Mijn Leerplein’ ontwikkeld. Mijn Leerplein biedt diverse mogelijkheden om jezelf als individu te ontwikkelen. Dit gaat over de volle breedte, van interne en externe trainingen tot een PostNL Coachplatform. ‘De wendbaarheid van de organisatie vergroten en het verandertempo verhogen.’ Daarbij volstaat het niet om alleen aandacht te besteden aan pas afgestudeerde ‘high potentials’. Het is noodzakelijk om ook het talent aan te spreken van ervaren ‘backbone’ medewerkers. Ook deze doelgroep speelt een belangrijke rol voor de toekomst van het bedrijf. “We wilden hen ‘prikkelen’ om meer aan het roer te staan van hun persoonlijke ontwikkeling. Met name voor de hogere schaalniveaus was er enkele jaren geleden niets op dat gebied”, bemerkte Hans Harteveld, toen hij in oktober 2016 als Specialist L&D in dienst trad. Om deze doelstelling te realiseren heeft PostNL samen met Horizon het persoonlijk leiderschapsprogramma ‘Building Futures’  ontworpen. PostNL werkt al lange tijd samen met Horizon. “De vertrouwensband was er dus al”.

Building Futures

Het persoonlijk leiderschapsprogramma ‘Building Futures’ wordt aangeboden via Mijn Leerplein en richt zich op de doelgroep van leidinggevenden, projectmanagers en professionals van de hogere schaalniveaus die de ambitie en het vermogen hebben om te groeien, in de organisatie en/of in hun functie. Zij vormen de ´backbone´ van de organisatie en hebben het potentieel om vorm te geven aan de toekomst van het bedrijf. Het is een intensief persoonlijk leertraject met een scherpe focus op de business. Zo draag je als deelnemer bij aan de toekomst van PostNL en word je uitgedaagd om het beste uit jezelf te halen, én uit de mensen met wie je werkt.

Het Model voor Talentontwikkeling van Horizon sluit naadloos aan op de wensen van PostNL: het programma moet aansluiten op de business, bij het talent en de ambitie van de deelnemer en het moet voor de deelnemer een uitdaging zijn. Hans Harteveld: “Als een programma alleen aansluit bij het talent en ambitie van de medewerker, zonder link met de business, dan wordt het een speelplaats. Dat brengt PostNL niet verder.

Naast het vertrouwen, dat al bestaat door de jarenlange samenwerking,  zoekt Harteveld ook een partner die ontzorgt. “Dit programma is een van de vele opleidingstrajecten waar ik me op richt. Onze afdeling bestaat uit vijf medewerkers die de ontwikkelingsmogelijkheden verzorgen voor zo’n 46.000 collega’s. Als dat veel zorg en ondersteuning vraagt, redden we het niet. Horizon pakt dat goed op; het contact met de deelnemers, de planning, locatie en catering zijn altijd goed geregeld. Ook is er een business development manager voor het bespreken van ideeën om het programma te verbeteren. Zo zijn we laatst gestart met een pilot met een Learning Xperience Platform (LXP) waarop de deelnemers alle informatie kunnen vinden en hun voortgang kunnen bijhouden.

De kracht van de dialoog, samenwerking, besluitvaardigheid en persoonlijk leiderschap

Het hele traject duurt zo’n negen maanden en begint met een intakegesprek van de trainer met de deelnemer en zijn of haar leidinggevende. Vervolgens delen alle deelnemers hun business focus met de groep tijdens een gezamenlijke kick-off. Daarna volgt de zogenaamde Transformation Day, een intensieve bijeenkomst over het oranje kompas (de gezamenlijke koers om de favoriete bezorger te zijn), de digitale transformatie en de agile transformatie die PostNL doormaakt. Ze ontmoeten voortrekkers en deskundigen uit de PostNL organisatie die inspireren om hun businessfocus aan te scherpen. Het programma bestaat uit drie verdiepende modules: de kracht van de dialoog, samenwerking en besluitvaardigheid en persoonlijk leiderschap. In de tussentijd worden de deelnemers gecoacht en wordt de voortgang getoetst. De deelnemers krijgen tools mee om te leren in het dagelijks werk. Zo wordt er een krachtige leergroep gecreëerd waarin deelnemers elkaar inspireren om de uitdagingen van de business op te pakken, dag in dag uit te leren en zodoende een sprong te maken in hun eigen ontwikkeling. Aan het einde presenteren de kandidaten hun resultaten en schrijven ze ‘My Building Futures story’ waarin ze waardevolle ervaringen ter afsluiting van het programma samenbrengen in een betekenisvol verhaal. Tijdens het programma ontstaat door de openheid en uitwisseling van ideeën en ervaringen een groep die ook na de afronding een levendig netwerk vormt: “Je kunt van elkaar leren en weet elkaar makkelijk te vinden.”

‘Elkaar inspireren om de uitdagingen van de business op te pakken’

De deelnemers scoren het programma met een 8 of hoger. Hans Harteveld: “Een reactie die we van deelnemers krijgen is dat het een mooie koppeling biedt tussen eigen leerdoel en praktijk. De dynamiek van de groep, de diversiteit van de deelnemers en de verschillende praktijkvormen die worden gebruikt, spreken aan.”

Hugo Hoetink, senior L&D expert binnen Horizon T&O en ontwerper en hoofdtrainer van het Building Futures programma ervaart een sterke drive bij de deelnemers: “Het is prachtig om te zien hoe medewerkers vanuit een grote betrokkenheid hun ideeën vormgeven in het belang van het bedrijf. Medewerkers zijn trots op de resultaten die ze behalen voor de business en in hun eigen ontwikkeling. Het programma levert precies het zetje om dit los te maken.”

Ook in 2021 staan er groepen gepland. Harteveld: “Van hedendaagse medewerkers verwacht je andere competenties en vaardigheden dan het bijwerken van je mailbox en af en toe een bijeenkomst bezoeken. Ze moeten proactief zijn, ondernemerschap tonen en de regie blijven houden over hun eigen ontwikkeling. Er is niet een ander die voor je zorgt; dat moet je zelf doen.” Building Futures realiseert niet alleen een direct resultaat, maar ook een effect op langere termijn waardoor het de ‘duurzame inzetbaarheid’ van medewerkers bevordert. Deelnemers komen in beweging en voegen waarde toe aan het bedrijf, in verschillende functies, rollen of projecten. Het programma brengt iedere deelnemer het leervermogen en het netwerk om verder te gaan. Voor sommigen resulteert die ontwikkeling in een stap buiten PostNL.

Deelnemer Elma van der Sar, HR adviseur, over haar ervaring

Het mooie aan het traject vind ik dat het is geïntegreerd in het werk zelf. Je neemt je eigen business focus mee naar de trainingen. Alle opdrachten zijn geënt op je dagelijkse werkzaamheden.

Door Building Futures ben ik me bewust geworden van mijn eigen zichtbaarheid en kwaliteiten. Ik ben meer gaan nadenken over de onderlinge verhoudingen op de werkvloer en maak vaker een praatje met collega’s om de banden aan te halen. In de waan van de dag ga je daar gauw aan voorbij. Met de deelnemers van de groep zoeken we elkaar ook buiten de training op om te bespreken waar we tegenaan lopen. Het contact is heel laagdrempelig.

Heel fijn is ook het communicatieplatform waarop het hele traject wordt vastgelegd. Alle modules vind je er, je verslagen staan er op je persoonlijke pagina en via het platform communiceer je met de andere deelnemers.

Mink Jelle Zijlstra

Advies op maat?

Neem contact op met Mink.

“Bij veel van onze opdrachtgevers zetten wij het Backbone programma in als versneller van cruciale veranderprocessen in de organisatie. Bij een grote logistieke dienstverlener bijvoorbeeld gaat het programma hand in hand met het waarmaken van nieuwe cultuurwaarden en een nieuwe strategie.”
– Hugo Hoetink