Waar blijft de transformatie van HR-functie?

Waar blijft de transformatie van HR-functie?
PW 27 september 2017 – Ondernemingen besteden wereldwijd te weinig aandacht aan de noodzakelijke vernieuwing van de HR-functie, blijkt uit onderzoek van KPMG. “Ze onderschatten de strategische waarde van HR.”
Bijna 60 procent van de ondernemingen heeft geen plan van aanpak kent voor de hervorming van de HR-functie, blijkt uit het wereldwijde onderzoek HR Transformation van KPMG. Er deden bijna negenhonderd bedrijven aan mee uit vijftig landen.
Nieuwe technologische mogelijkheden, zoals cloud-based HR en slimme automatisering, worden nauwelijks benut om de HR-functie te hervormen, aldus de onderzoekers. Bovendien ontberen volgens hen veel bedrijven adequaat management om de noodzakelijke veranderingen op het gebied van HR daadwerkelijk door te voeren. Het gevolg: de HR-functie voegt bij veel ondernemingen onvoldoende waarde toe. “Bedrijven profiteren hierdoor niet alleen onvoldoende van het arbeidspotentieel dat zij in huis hebben, zij zetten ook hun concurrentiepositie op het spel. Een beperkt aantal bedrijven is zich bewust van het feit dat het veranderende ondernemingsklimaat vraagt om een geheel andere invulling van de HR-functie”, aldus KPMG.

‘Een weloverwogen besluit over de werknemers die in de toekomst nodig zijn, is echter van essentieel belang’

“Veel ondernemingen onderschatten de strategische waarde van de HR-functie, zeker in het huidige digitale tijdperk”, zegt Renee de Boo, partner bij KPMG’s People & Change praktijk. De Boo: “Te veel bedrijven wachten de ontwikkelingen af en lijken geen strategisch oog te hebben voor het personeelsbestand van de toekomst. Een weloverwogen besluit over de werknemers die in de toekomst nodig zijn. is echter van essentieel belang. Het gebrek aan een strategische, proactieve vernieuwing van de HR-functie houdt aanzienlijke risico’s in, zeker gezien het feit dat de huidige technologische ontwikkelingen de markten van nu, de personeelssamenstelling, de businessmodellen en de relatie met de klant aanzienlijk zullen veranderen.”

Lees het complete artikel

 

 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.