De ontwikkeling van de vakspecialist
Managementimpact.nl 8 mei 2017 – De sleutel voor het succes van een organisaties ligt meer en meer bij de kennis en impact van vakspecialisten – en niet langer alleen bij een sterk management. Een actuaris maakt bijvoorbeeld niet meer alleen een rekenmodel maar ook een marketingdashboard voor de concrete toepassing. En een financieel expert met kennis van IT legt zelf de toepassing van automatisering uit aan bestuursleden. Specialist Development legt zich daarom toe op de ontwikkeling van vakspecialisten en hun nieuwe strategische rol in organisaties.
Heel anders dan bij management development was de ontwikkeling van vakspecialisten tot nu toe vooral gericht op kennis. Een universitaire studie, PEpunten halen, kennis bijhouden met vakbladen, voor sommige misschien een MBA maar vooral een diepte-investering in de kennis over het ‘eigen’ vak. Kennis is voorliefde van de vakspecialist. Het is logisch dat een vakspecialist die veel geïnvesteerd heeft in zijn kennis, deze kennis belangrijk vindt voor zijn persoonlijke en professionele profilering. Bijvoorbeeld wanneer een vakspecialist zich tijdens een kennismakingsgesprek voorstelt aan een nieuwe collega dan noemt hij vaak heel kort een paar persoonlijke feiten en gaat vrij snel over naar inhoudelijke en kennisgerichte gesprekonderwerpen. Dit is vaak onbewust gedrag, maar niet altijd toereikend voor het type samenwerkingsrelatie dat wenselijk is.
Complexiteit
De ontwikkelingen in de wereld gaan sneller dan we met organisaties kunnen bijbenen. Technologische ontwikkelingen gaan sky high. Het is logisch dat de 100 jaar oude raderen van de managementmachine gaan piepen en kraken. De oude manier van werken gericht op ‘meten is weten’ kan gezien de huidige ontwikkelingen niet meer standhouden.Alles willen managen is een illusie, omdat de wereld te snel verandert en de complexiteit het niet toelaat. Door alle ontwikkelingen en complexiteit verschuift de aandacht in organisaties van het management naar de vakspecialisten. Organisaties hebben vakspecialisten keihard nodig op alle niveaus, zowel operationeel, tactisch als strategisch. Specialisten zijn steeds hoger opgeleid, dus zij kunnen qua denkkracht en innovatief vermogen alle drie niveaus van een organisatie aan. Maar er is ook iets extra’s nodig voor de erkenning van hun nieuwe rol en hun persoonlijke en professionele performance in die nieuwe strategische rol.
Drie pijlers
Specialist Development is het vakgebied van de ontwikkeling van vakspecialisten naar een strategische positie in organisaties. Dit vakgebied heeft drie pijlers:
- persoonlijke en professionele ontwikkeling van vakspecialisten;
- gelijkwaardige samenwerking tussen management en vakspecialisten;
- multidisciplinair leiderschap tussen hiërarchisch leiderschap en kennisleiderschap.
De persoonlijk ontwikkeling heeft als doel om een beweging op gang te brengen bij de vakspecialist. Een beweging van binnenuit. Het is niet de bedoeling om iemand iets aan te leren, tips en trucs te geven, maar om letterlijk een ont-wikkeling op gang te brengen. Het gaat niet om het aanleren van vaardigheden of aanleren van managementtaal, maar om de eigen authentieke statuur te ontwikkelen: jezelf laten zien zoals je bent, vanuit je eigen kracht.
> Lees het complete artikel