Het geheim van een steile leercurve – Hugo Hoetink

Horizon_model_voor_talentontwikkelingP&O actueel maart 2016 – De uitdagingen waar organisaties voor staan vragen om snelle leerprocessen. Daarbij is het van belang de leermogelijkheden in het dagelijks werk optimaal te benutten, aangevuld met opleidingsinterventies die waarde toevoegen. Hoe breng je deze mix tot stand? Hier ligt een belangrijke rol voor de HR-businesspartner.
Het rendement van training & opleiding staat ter discussie. Dit heeft te maken met het transfervraagstuk: Hoe kun je in de trainingssituatie verworven inzichten en vaardigheden  duurzaam toepassen in de praktijk?  Dit probleem bracht Charles Jennings tot de formulering van zijn fameuze 70-20-10 principe (gebaseerd op eerder onderzoek van Eichinger en Lombardo):  Van alle beroepsvaardigheden die je ooit geleerd  hebt , heb je 70% opgestoken in de dagelijkse praktijk, 20% is terug te voeren op informele kennisuitwisseling tussen collega’s en slechts 10% komt voort  uit formele leerinterventies als training en opleiding.  Toepassing van dit inzicht betekent dat je bij de aanpak  van leervraagstukken niet meer als eerste kijkt naar de inzet van formele leerinterventies, maar naar de leermogelijkheden in de dagelijkse praktijk.
Lees het complete artikel
[linkedin_link]

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.