Generatie Y – ‘Op een schaal van 0 tot 10 staan we pas op 5’
FD 27 oktober 2015 – Tom Luttikhuis (25) vliegt zijn loopbaan anders aan dan zijn generatiegenoten. Waar volgens onderzoeken de 25-plussers meer en meer kiezen voor de cool factor en bij kleine, snelle, nieuwe bedrijven gaan werken, wilde hij management trainee worden bij een van de grootste uitgeverijen voor onder meer juristen en fiscalisten, Wolters Kluwer. Groot is voor Luttikhuis geen obstakel om te leren en te groeien. Hij hoeft ook niet binnen twee maanden CTO te zijn. Bij Wolters Kluwer verwacht hij die positie pas op zijn vijfenveertigste te kunnen veroveren.
Het gaat Luttikhuis om de toegevoegde waarde. Ze – en dan doelt hij op de senioren met ‘vastgeroeste ideeën’ – luisteren naar hem en zijn collega trainees. Zijn baas, Frans Klaassen (46), managing director Wolters Kluwer Nederland, doet hier naar eigen zeggen zijn best voor. De organisatie is plat en daarbinnen past deze generatie Y. Hij heeft ze nodig: ‘De jonge generatie weet vaak beter wat de klant wil.’ Generatie Y is 14% van het totaal. Hoe houdt hij deze groep vast?