Het Nationaal Traineeship Onderzoek 2015
De populariteit en communicatiekracht van traineeships
Traineeships zijn een razend populaire manier om je carrière mee te starten. Steeds meer bedrijven bieden dan ook de mogelijkheid van een traineeship aan. Memory Research zocht uit hoe studenten en starters aankijken tegen al deze verschillende traineeships en beoordeelde ze met sterren. Op basis van factoren als bekendheid, populariteit en de manier waarop het bedrijf communiceert over de inhoud van het traineeship gaven ruim 1.000 studenten en starters hun mening in een online enquête. Hiermee kon een traineeship drie, vier of vijf sterren verdienen.
En als partner van het traineeship ABN Amro zijn wij trots op de vijf sterren beoordeling, bekijk de lijst!
Het ideale traineeship
Traineeships bestaan er in allerlei soorten en maten. Maar hoe ziet het ideale traineeship er uit? Uit het onderzoek blijkt dat de ideale duur van een traineeship langer dan een jaar, maar niet meer dan twee jaar duurt. Een traineeship van maximaal zes maanden ziet slechts een klein percentage zitten, maar nog minder populair is een traineeship dat langer duurt dan twee jaar. De voornaamste reden om een traineeship te willen volgen is ervaring opdoen op meerdere afdelingen. Ook het krijgen van verantwoordelijkheid maakt een traineeship aantrekkelijk en het feit dat een traineeship een zekere baangarantie geeft, speelt een rol bij de keuze voor een traineeship. Van alle type traineeships is het management traineeship het meest populair. Meer dan de helft van de ondervraagden (53%) geeft aan interesse te hebben in een management traineeship.
Oriëntatie
Om een passend traineeship te vinden wordt nog veelal de website van het bedrijf geraadpleegd. Ook oriënteren veel aankomend trainees zich via carrièresites en talent games op de mogelijkheden van een traineeship bij een bedrijf. Ook het gebruik van social media is populair. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan via deze weg op zoek te gaan naar een traineeship.
Lees meer