Millennials hebben niets met het Nieuwe Werken

millenialsPW 31 augustus 2017 – Werken waar en wanneer je wil? Aan de meeste millennials is het niet besteed. Zij willen graag duidelijkheid en structuur zodat ze hun werk-privébalans kunnen bewaken. Dat concludeert dr. Stephan Corporaal, associate lector HRM & Smart Industry aan het expertisecentrum TechYourFuture. Corporaal promoveerde op een onderzoek naar de aspecten die jonge baanzoekers in hun werk en bij organisaties belangrijk vinden.

Optimale tijdsverhouding

De vrijheid van het Nieuwe Werken ervaren de jonge werknemers eerder als belemmerend. Millennials streven naar een optimale tijdsverhouding tussen werk en privé. “Duidelijke werktijden bieden hen de zekerheid dat ze voldoende ruimte hebben voor het plannen van privéafspraken. Daarbij komt dat ze het liefst tussen hun collega’s werken in plaats van in hun eentje thuis”, aldus Corporaal.

Millennials willen persoonlijke interesse

De behoefte aan een duidelijke grens tussen werk en privé, betekent overigens niet dat millennials hun persoonlijke leven thuis laten. Millennials houden niet van een gesloten en afstandelijke manier van met elkaar omgaan. Zij verwachten dat hun collega’s en leidinggevenden persoonlijke interesse tonen. Corporaal: “Millennials willen graag dat hun leidinggevende interesse in hen toont en hen ondersteunt bij het halen van eventuele ontwikkelingsdoelen. Vraag hoe de persoon zich voelt en informeer ook hoe het privé gaat.”

Nadruk op ontwikkelingsmogelijkheden

Wie leiding geeft aan millennials moet er rekening mee houden dat deze jonge werknemers zich willen ontwikkelen. Het is daarom belangrijk om de nadruk te leggen op de ontwikkelingsmogelijkheden, stelt Corporaal. Hij waarschuwt daarbij wel dat organisaties geloofwaardig moeten blijven.  Zeg daarom dat medewerkers alle vrijheid krijgen in hun professionele ontwikkeling. Het komt geloofwaardiger over om een aantal concrete en duidelijke alternatieven aan te bieden.

Directe feedback

Toch is een gevoel van vrijheid voor de millennials wel belangrijk. Ze willen het verschil maken en telkens nieuwe dingen proberen. Daarbij willen ze graag directe feedback. Dus niet één keer per jaar een beoordelingsgesprek, maar een directe open dialoog over wat goed gaat en wat beter kan.

Lees ook: Whitepaper Hoe millenial en organisatie van elkaar kunnen leren 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *