Philipe Bruce is oprichter van het Amerikaanse bedrijf PODS, dat staat voor Professional & Organizational Development Solutions en zich richt op coaching en advies. Volgens Bruce hebben organisaties de afgelopen decennia een denkframe ontwikkeld wat neerkomt op: dit is hoe wij het hier doen, dit zijn de procedures, en wie niet mee kan gaan, die valt erbuiten. Dat concept heeft vrij lang goed gewerkt om mensen terug in het gareel van de organisatie te krijgen. Tot dit moment, nu jongere generaties massaal: ‘Oké, doei!’ zeggen.

Wat willen millennials?

Laten we daarom eens kijken naar wat millennials precies willen. Het is immers geen rocketscience om maatwerk te leveren.

  1. Continu leren. Er is niets wat millennials zo motiveert (zelfs geld niet) als de mogelijkheid om te leren. Ze weten dat stagnatie achteruitgang betekent, en bovendien: ze vinden het gewoon heerlijk om zich verder te bekwamen in hun vaardigheden.
  2. Millennials haten een 9 tot 5-mentaliteit. Ze willen van huis kunnen werken als dat een keer beter uit komt, en zijn eerder geïnteresseerd in output dan in aanwezigheid. Ze willen een goede werk-privébalans waardoor ze fijn kunnen leven.
  3. Hoger doel. Millennials willen een bijdrage leveren aan de maatschappij, of scherper gezegd: de wereld veranderen. Lukt dat niet, dan gaan ze het ergens anders wel proberen.

Uitgebreider onderzoek naar wat mensen graag willen, vind je trouwens hier in dit mooie overzicht.

Geef millennials maatwerk

Geen twee mensen zijn hetzelfde, dus is maatwerk geboden. Voor vorige generaties gold dat ook al een beetje, maar voor millennials is het onontbeerlijk. HR moet dus op zoek gaan naar wat mensen op een dieper en (vooral) individueel niveau willen. Werkgevers moeten met elk individu een unieke band aangaan. Wat heb jij nodig? Waar word jij in je diepste wezen door gemotiveerd? Et cetera. De kern is eigenlijk vrij simpel: zie mensen écht in hun individualiteit, herken wat ze nodig hebben en geef ze dat vervolgens. Ook als dat betekent dat je iedereen wat anders geeft.

Lees ook Whitepaper: Hoe millenial en organisatie van elkaar kunnen leren