Klantverhaal - Generatieleren

Van generatiekloof naar kruisbestuiving: samenwerken voorbij de verschillen

Een interactieve masterclass waarin begrip en nieuwsgierigheid groeien, en generaties elkaar versterken in plaats van tegenover elkaar staan.

Generatieleren gaat over het benutten van de kracht van verschillende generaties op de werkvloer. Ieders jeugd, context en tijdsgeest kleuren hoe we werken, communiceren en samenwerken. Door die verschillen te begrijpen en te waarderen, ontstaat er ruimte voor betere samenwerking en innovatie. Generatieleren helpt organisaties om bruggen te bouwen tussen jong en ervaren, en zo een inclusieve, veerkrachtige en toekomstgerichte werkcultuur te creëren.

Verschillen als krachtbron: de zoektocht naar verbinding

In een gemeente werkten meerdere generaties samen aan complexe opgaven. Dat leverde waardevolle perspectieven op, maar ook misverstanden en frictie. Jongere medewerkers zochten flexibiliteit en autonomie, terwijl anderen duidelijke kaders en persoonlijk contact verkiezen. De vraag was: hoe overbrug je die verschillen, vergroot je onderlinge waardering en versterk je samenwerking, zodat iedereen zijn kracht kan inzetten voor het gezamenlijke resultaat?

“Na de workshop oordeel ik minder snel en ben ik nieuwsgieriger geworden. Dat geeft rust en ruimte in de samenwerking.”
– Leidinggevende

Generaties in gesprek: leren van én met elkaar

Horizon ontwierp een interactieve Masterclass Generatieleren, op maat gemaakt voor deze organisatie. Geen lange theorie, maar een mini-college gecombineerd met veel oefening en reflectie. Deelnemers ontdekten de drijfveren en behoeften van verschillende generaties, leerden hoe ze generatiestereotypen kunnen doorbreken en hoe ze communicatie en aansturing kunnen afstemmen. Via ervaringsgerichte werkvormen ervoeren ze wat collega’s nodig hebben om optimaal samen te werken en ontstond er meer begrip, nieuwsgierigheid en verbinding.

Meer begrip, betere samenwerking, direct resultaat

Er ontstond meer wederzijds respect en begrip tussen generaties. Daarnaast werden concreet toepasbare handvatten benoemd voor leidinggevenden en teams. Er ontstond een gezamenlijke taal om verschillen bespreekbaar te maken. Het leidde tot meer samenwerking over generaties heen, met directe impact op projecten en werkplezier.

Het moment M van Maaike

“Ik nam gewoon de leiding en zette het zelf op papier omdat ik dacht dat het goed was. Ik ben super trots op mezelf."

Een Moment M is het tastbare bewijs van leren in actie: een mijlpaal waarop je iets nieuws toepast—met lef, buiten je comfortzone én met meetbaar resultaat voor team en organisatie.