Klantverhaal - Verbindende communicatie

Als het spannend wordt: verbindend communiceren onder druk


Hoe een maatwerktraining bijdraagt aan sterk leiderschap, psychologische veiligheid en betere gesprekken binnen een grote, dynamische organisatie.

Verbindende communicatie in lastige situaties

Bij een grote bank is de ontwikkeling van leiderschap en effectieve communicatie belangrijk. In deze dynamische werkomgeving is verbindende communicatie essentieel, met name in uitdagende, lastige gesprekken waarin belangen verschillen of een conflict speelt. Daarnaast is verbindende communicatie een belangrijk aspect om de medewerkerstevredenheid te vergroten. Samen met Horizon heeft de bank een training ontwikkeld die leidinggevenden ondersteunt bij het voeren van deze gesprekken zodat leidinggevenden, ook onder spanning, een goede samenwerking en een veilige werkcultuur realiseren.

Gesprekken die ertoe doen – juist als het schuurt

De bank heeft de ambitie om leiderschap te versterken en wil haar leidinggevenden goede ondersteuning in de performance management methodiek bieden. Dat doen ze o.a. door een programma dat gericht is op het voeren van de continue dialoog met medewerkers. Wil je talent behouden en medewerkers blijven motiveren en inspireren, dan is de juiste tone of voice in gespreksvoering essentieel. Hoe zorg je ervoor dat leidinggevenden zich het voeren van het goede gesprek eigen maken, ook als zo’n gesprek onder spanning staat?

Leren door te doen: oefenen met échte situaties

Deelnemers leren hoe zij doelgericht communiceren, empathisch luisteren en effectief feedback geven. Praktische oefeningen, rollenspellen met acteurs en het doorbreken van communicatiepatronen staan centraal. Deelnemers hebben hun eigen stijl ontdekt en geoefend met nieuwe technieken.

Meer openheid, meer vertrouwen, meer leiderschap

De training geeft deelnemers direct toepasbare handvatten en oefening van vaardigheden om verbindend en helder te communiceren, met speciale aandacht voor lastige situaties. Dit leidt tot meer openheid, een veilige werkcultuur en een betere samenwerking in de teams. Binnen de bank is de training populair, inmiddels hebben ruim 300 leidinggevenden het programma gevolgd.

Het moment M van Maaike

“Ik nam gewoon de leiding en zette het zelf op papier omdat ik dacht dat het goed was. Ik ben super trots op mezelf."

Een Moment M is het tastbare bewijs van leren in actie: een mijlpaal waarop je iets nieuws toepast—met lef, buiten je comfortzone én met meetbaar resultaat voor team en organisatie.