“Jordy wilde meer collega’s mee krijgen met zijn ideeën en doelen.”

Jordy van Bemmel werkt als Netwerk Regisseur bij Spotta. Spotta bezorgt wekelijks folderpakketten bij zo’n vijf miljoen huishoudens. Als Netwerk Regisseur is het zijn verantwoordelijkheid om de planning en capaciteit te bewaken, als een spin in het web tussen verkoop en productie. Jordy merkt dat hij nieuwe ervaringen wil opdoen buiten zijn comfortzone en besluit ons Backbone Programma voor de ervaren professional te volgen.

Waarom deed je mee aan het Backbone Programma?   

“Omdat ik al een tijdje in dezelfde rol zit, wilde ik graag eens uit mijn comfortzone stappen en nieuwe ervaringen opdoen in een wat ongemakkelijkere setting. Toen ik dat besprak met mijn manager en HR, kwamen zij met het Backbone Programma. 

In eerste instantie was ik best sceptisch, omdat ik vrij nuchter ben en niet zo van zweverige trainingen hou. Ik had nog nooit een ontwikkelopleiding gedaan. Maar tot mijn verbazing voelde het bij de voorstelronde direct al heel goed. Hugo, de trainer, luisterde goed, legde meteen de vinger op de zere plek en kwam met concrete ideeën. Het voelde veilig en lekker pragmatisch, totaal niet zweverig.” 

Aan welke uitdaging of business case heb je gewerkt?  

Ik vind het nog wel eens lastig om collega’s mee te krijgen met mijn ideeën en doelen. Volgens mij denken zij: daar heb je dat broekie weer met al zijn wilde ideeën… Terwijl ik denk: hup, kom eens in beweging! Ik wilde dan ook leren hoe ik een persoon of groep kan overtuigen. Ik dacht dat daar misschien trucjes voor waren, haha. 

Jordy van Bemmel: Netwerk Regisseur

“Ik leerde dat het heel krachtig is om je emoties te laten zien.”

En wat heb je geleerd? Wat is het effect op je werk? 

Onder andere dankzij de rollenspellen met acteurs ontdekte ik al snel de kracht van emotie. Als ik me meer openstel en vertel wat er met mij gebeurt, dan brengt dat aan de andere kant ook iets teweeg. Dat was echt heel leerzaam en nuttig. Zo kom je meer tot elkaar, sta je meer open voor elkaars ideeën en meningen. 

Daarna ben ik met betreffende collega in gesprek gegaan over waar ik tegenaan liep, vanuit mijn eigen gevoel, hoe het voor mij voelde. En dat was goed. We hebben het er eigenlijk maar kort over gehad en hebben daarna voor het eerst in onze samenwerking ook over persoonlijke dingen gesproken. Tot op de dag van vandaag zitten we vaker 1-op-1 en praten we meer met elkaar. 

Heeft het je persoonlijk ook nog iets opgeleverd?

Gedurende de training heb ik geleerd om mensen meer te betrekken bij mijn plannen en ook beter te luisteren naar anderen. Dat wordt thuis ook wel opgemerkt. 

Wat of wie heeft daaraan bijgedragen? 

Vooral Hugo natuurlijk, de trainer. Hij gaf me veel vertrouwen en had hele praktische, concrete ideeën waar ik direct mee uit de voeten kon. Maar ook de medecursisten hebben me geholpen. Ik vond het nog best spannend om wat ik geleerd had ook echt in de praktijk te brengen. Doordat we tussentijds in een kleinere groep bij elkaar kwamen om onze cases en voortgang te bespreken, werkte dat wel als een stok achter de deur. 

"Hugo, de trainer, luisterde goed, legde meteen de vinger op de zere plek en kwam met concrete ideeën. Het voelde veilig en lekker pragmatisch, totaal niet zweverig.”

Wat heeft je verrast? 

Toch ook wel hoe fijn en krachtig het is om de training in groepsverband te doen. Op een gegeven moment gaf Hugo mij een compliment in de coachingcirkel en ik was al bezig de vraag te willen beantwoorden, met goed willen zijn. Toen onderbrak een medecursiste mij. Ze zei: Hoor je wel dat je een compliment krijgt? Je hoeft niet direct te antwoorden, je kan ook gewoon even goed luisteren. Dat was heel raak. Zo hebben we ook allemaal veel van elkaar geleerd. 

Wat was jouw moment M? (Een betekenisvol moment waarbij alles wat je hebt geleerd tot uiting komt: jouw ontwikkeling én de waarde voor de organisatie) 

Vanuit Spotta begeleidde ik het traject “Eindejaarskaartjes voor Bezorgers”. Hier kunnen zij een leuke bonus mee ophalen, er lag dan ook behoorlijk wat druk op het goed uitvoeren van deze opdracht. We hadden een deel van het traject uitbesteed maar dit liep niet lekker. De externe partij liep achter en voerde de opdracht niet goed uit. Toen ik dit met ze besprak merkte ik dat ik moedeloos en zelfs een beetje boos werd. Normaal gesproken zou ik dat niet zo snel getoond hebben, maar juist op dat moment dacht ik aan de kracht van deze emotie. Ik besloot mijn boosheid wel te uiten en aan te geven dat ik écht baal van de situatie. Hierdoor kantelde het gesprek en werd de noodzaak van goed luisteren en goed uitvoeren ineens duidelijk. 

Ben jij nieuwsgierig hoe jouw kennis en expertise van waarde blijft in een veranderende wereld en werkcontext? Met het Backbone programma ontwikkel je jezelf tot een wendbare ervaren professional! Neem contact met ons op of download de brochure; we helpen je graag verder! 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.