Moment “M” | Het moment waarop je impact maakt voor jezelf én de business

In onze programma’s worden deelnemers uitgedaagd om in de praktijk een Moment M te realiseren. Dit is een moment waarop de deelnemer impact maakt voor zichzelf én de business. Het vraagt lef en creativiteit, en het is spannend omdat het buiten hun comfortzone is. Met een Moment M maakt een deelnemer impact in de organisatie, de business en haar werk. Voor jou als leidinggevende is dit het bewijs dat deze medewerker groeit, zich ontwikkelt en in zijn kracht staat. Daar wil je meer van, toch? 

Wat bedoelen we met een Moment M? We leggen het aan je uit.   

Zie jij ook frustratie onder jouw medewerkers? Iemand heeft een goed projectvoorstel geschreven, deze professional gelooft erin en ze wil graag dat haar collega’s meegaan in dit voorstel. Alleen, het lukt haar niet anderen te overtuigen in inspireren. Ook al heeft ze nog zulke goede argumenten, ze krijgt dit maal haar collega’s niet mee. Na een paar keer proberen is ze moe of het zat en geeft ze het op. Het zelfvertrouwen neemt af en de kans op nieuwe pogingen is heel klein. In feite heeft de medewerker voor zichzelf hiermee de garantie op teleurstelling bevestigd. 

Dat is jammer, want het niet meer proberen levert de medewerker geen nieuwe resultaten en geen groei op. In onze programma’s worden professionals uitgedaagd en begeleid om toch impact te maken op zichzelf en op de business. Met nieuwe motivatie voelen ze: ik wil regie nemen over mijn leerproces en misschien moet ik het dan op een (totaal) andere manier proberen. Dat is spannend, ze gaan hiermee buiten hun comfortzone, maar het geeft hen ook een kans op succes en groei 

Hoe maak je van de garantie op teleurstelling een kans op succes en groei? 

Dat doen we door onze deelnemers uit te dagen om het anders te doen dan ze gewend zijn, hen te helpen bewust te worden van patronen en te stimuleren om uit hun comfortzone te stappen. In onze programma’s helpen we deelnemers om gedurende hun traject meerdere Momenten M te realiseren. Dit zijn momenten waarop je risico neemt het anders te doen én daarmee een stap verder komt. Een Moment M is: 

  • Buiten je comfortzone: je experimenteert met voor jou nieuw gedrag 
  • Spannend: je accepteert dat het spannend is en weet hoe je hiermee om kunt gaan  
  • Vanuit je talent: je laat echt zien wie jij bent en waar jij voor staat 
  • Impact maken: je creëert impact op een project of voor de business én voor jezelf 
  • Leerzaam: je leert en groeit ervan, o.a. omdat je erop reflecteert en omdat het nieuw gedrag is 
  • Magisch/Moedig/Motiverend/Met Impact en het smaakt naar Meer (een moment met de hoofdletter M dus)  

"Ik nam gewoon de leiding en zette het zelf op papier omdat ik dacht dat het goed was. Ik ben super trots op mezelf."

- Maaike, Programmamanager

Interview met Maaike over haar Moment M

Maaike werkt voor een technisch organisatieadviesbureau. Ze is al maanden bezig met een grote aanbesteding voor een samenwerkingscontract met meerdere partijen voor een consortium van opdrachtgevers. Voor haar organisatie is dit een belangrijke aanbesteding: zij hebben een goede reputatie in de markt en willen graag een rol spelen in deze samenwerking. Gedurende het aanbestedingsproces, dat uit meerdere fases bestaat, neemt de spanning en het gevoel van ongemak bij Maaike, iets lijkt niet te kloppen. “Op een gegeven moment voelde het alsof we steeds verder een fuik ingezogen werden. We zouden een aanbieding doen waaraan we ons vier tot acht jaar moeten houden, maar onder contractvoorwaarden die totaal niet bij onze organisatie passen.” Dat is een groot risico voor haar organisatie, onder andere omdat het project niet of nauwelijks winstgevend kan zijn. Maaike vertelt: “Ik kreeg het er warm van. In gedachten zag ik in de toekomst collega’s op me afkomen met de vraag: ‘Hoe heb je ooit hiermee akkoord kunnen gaan?!’ Dat was voor mij het signaal om goed te onderzoeken of we hier wel mee door willen gaan of dat we ons moeten terugtrekken.”

Je voelde dus aan dat dit niet goed zou gaan. Wat heb je toen gedaan? 

“Ik heb goed op papier gezet wat de zowel de kansen als de risico’s zijn en dat gepresenteerd aan mijn directeur. Ik heb moeten praten als Brugman om hem ervan te overtuigen dat deelname geen goed plan is: de risico’s zijn te groot én de voorwaarden passen niet bij onze organisatie. Ik heb hem weten te overtuigen en tijdens dit gesprek is afgesproken, dat ik samen met mijn manager een brief zou opstellen waarmee we ons zouden terugtrekken als inschrijvende partij. Maar ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en toch alvast eigenhandig een brief opgesteld en deze daarna aan mijn manager voorgelegd. Normaal gesproken zou ik dat niet zo snel doen, maar ik was echt geraakt en wist dat ik iets moest doen.” Gelukkig was de reactie van haar manager goed. Ze was verrast én inhoudelijk heel tevreden! Ook de directeur, op wiens naam de brief uit zou gaan, kon zich goed vinden in de strekking van de brief.

“En dus zijn we afgelopen vrijdag uit deze aanbesteding gestapt. Ik merkte dat niet alleen ik, maar ook een aantal andere collega’s zichtbaar opgelucht waren. We staan hiermee echt voor onze kwaliteit en hebben hiermee de komende jaren ruimte voor leuke projecten die beter bij onze organisatie passen.”

Wat was jouw Moment M, Maaike?

“Eigenlijk ben ik op twee momenten trots. Het ene was het overleg met de directeur, waarin ik heb aangegeven en uitlegde waarom het, ondanks de kansen, in mijn ogen niet verantwoord was om een aanbieding te doen. Dat was echt een overwinning omdat ik meestal trouw blijf aan de opdracht die ik gekregen heb. Maar dit voelde gewoon niet goed. Ik ben blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb. En het andere Moment M was dat ik bewust de beslissing heb genomen om een voorzet voor de brief te maken. Om niet af te wachten. Ik nam de leiding en zette op papier wat ik dacht dat goed was. Ik ben super trots op mezelf. 

Wil jij ook dat jouw medewerkers impact maken, buiten hun comfortzone durven te gaan en daarmee impact maken? Neem contact op met Mink Jelle Zijlstra (065339 7293, zijlstra@horizontraining.nl), Key accountmanager leren en ontwikkelen, voor persoonlijk advies over onze maatwerk programma’s.  

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.