Ontdek het stille potentieel van jouw organisatie: de backbone!

Laatst droomde ik van een bezoek aan het innovatielab van een Nederlandse corporate, waar ik als trainer te gast mocht zijn. Ik zag baskets aan de muur, versleten leren banken, kartonnen pingpongtafels, fatboys, skippyballen en in de hoek een terrarium met een heuse krokodil erin. Toen ik wakker werd dacht ik: corporates doen ook álles om talentvolle ‘digital natives’ binnen te halen. Ik snap dat ook wel;  je wil innoveren, je wil je wapenen tegen disruptie, je wil als organisatie wendbaar zijn!
Dit is echter geen garantie voor succes.  Veel innovaties gaan toch te traag of smoren in de ‘leemlagen’. Digital natives stappen ongeduldig over naar echte startups.  Het innovatievraagstuk van de corporate blijkt te complex om in handen te leggen van de high potentials alleen. Het ultieme antwoord op deze vraag is nog niet gevonden, maar we kunnen leren van de kleine successen. Wanneer lukt het de corporate wel om succesvol te innoveren?

Hier verschijnt ‘de backbone’ op het toneel. Elke corporate kent een ruggengraat van ervaren professionals.  Loyale medewerkers die meegebouwd hebben aan het bedrijf. Zij kennen de processen door en door, zij vormen het geheugen van de organisatie en hebben een groot intern netwerk.  Als het gaat over wendbaarheid en innovatie is deze groep doorgaans niet in beeld. De aandacht gaat vooral naar management en naar high potentials.  Soms komt de backbone nog wel naar voren als doelgroep van allerlei programma’s rond de vraag: Hoe krijgen we mensen in beweging? Zelden wordt echter het echte potentieel van deze groep gezien. Hoe kan de corporate van dit potentieel profiteren?  Hoe mobiliseren we de backbone als ‘deel van de oplossing’?
In de traditie van organizational development is door David Cooperrider cs de methode Appreciative Inquiry (Waarderend Onderzoeken) ontwikkeld. Dit is een manier van kijken naar vraagstukken waarbij niet gefocust wordt op het probleem, maar op de energie en de creativiteit die al in het systeem schuil gaan.  Als je zo naar je organisatie kijkt, dan zie je dat de ervaren professionals al lang  in beweging zijn. Bij succesvolle innovaties zijn zij het die ideeën laten landen in de organisatie en in de processen. Zij maken vernieuwingen werkbaar en winstgevend. Zij zorgen voor de balans tussen bestaande verdienmodellen en de transformatie van de business.  Wat er van een afstand uitziet als weerstand en vertraging, is in werkelijkheid zorgdragen voor deze balans. Hierbij moet ik denken aan teammanager Klaas,  die trots wist te vertellen dat hij al 17 jaar niet op het hoofdkantoor was geweest: ‘Ik kom daar nooit’. Maar hij draaide op zijn locatie wel de pilot met autonome elektrische voertuigen. Hij wist zijn team daarvoor enthousiast te krijgen, en hij verzamelde een schat aan inzichten om deze innovatie te integreren in het proces. Op een dag werd hij uitgenodigd om op het hoofdkantoor zijn verhaal te vertellen.

Bij het kijken naar ervaren professionals is het cruciaal door welk ‘frame’ we dat doen. Zien we hen als ‘de leemlaag waarin innovatie smoort’ dan zal dóór deze manier van kijken ons beeld werkelijkheid worden. Dan groeit de kloof tussen generaties, evenals het standsverschil tussen de ‘goudhaantjes’ en de ‘werkpaarden’. Maar als we ervaren professionals zien in hun vermogen om de toekomst van het bedrijf te bouwen, dan wordt dát beeld werkelijkheid. Dan versterken we hun potentieel, brengen we succesvolle samenwerking tot stand met de jonge toppers en maken we de corporate wendbaar.
Hugo Hoetink, senior trainer/Adviseur, Horizon Training&Ontwikkeling

Iedere organisatie heeft zijn stabiliteit aan deze groep te danken; de ervaren ‘backbone’ professionals. Dit zijn de loyale medewerkers die de processen door en door kennen, het zijn echte vakprofessionals die jaren naar tevredenheid op hun honk zitten. We laten ze in hun comfortzone en dat is zonde! In het Backbone programma dagen we deze steady professionals uit om zelf de touwtjes van hun ontwikkeling in handen te nemen en in beweging te komen.  Alleen zo kunnen zij bijdragen aan het toekomstproof maken van de organisatie én zichzelf.

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.