Big Five of Barbecue – Hugo Hoetink

bbq26 mei 2016– In de wereld van leren en ontwikkelen zijn allerlei testen en vragenlijsten over je persoonlijkheid, je leerstijl, je teamrol, je beinvloedingsprofiel , en wat dies meer zij , big business. Het is voor teams vaak een interessant gezelschapsspel om profielen te vergelijken, te analyseren hoe ze op elkaar inwerken en hoe ze elkaar aanvullen.  Je bent al snel een middag genoeglijk bezig met elkaar in een goede sfeer.  Want er is even aandacht voor jezelf en voor elkaar. En dat is altijd welkom in de hectiek van alledag. Maar dit is ook precies het punt waar ik het over wil hebben.  Want wat is dan de meerwaarde van deze instrumenten, vaak gebaseerd op de ‘Big Five’ van de persoonlijkheidspsychologie, in vergelijking met andere gezellige teamactiviteiten zoals samen barbecueën?   Eén ding is helder; voor pakweg €250,- per persoon kun je een interessante mix van spareribs, steaks, sateetjes en hamburgers samenstellen, inclusief marinades en een teiltje koel bier.

Wat vaak mist bij de inzet van al die mooie kleurenmethodes is een heldere verbinding met issues die voor de targets van het team van belang zijn. De eerste vraag is: Wat is dat target?  (met als verdiepingsvragen: Wanneer hebben we het goed gedaan?  Waar worden we blij van?   Welk verschil willen wij maken?  Wat moeten we vandaag anders doen dan gisteren om succesvol te blijven.)  Vaak is het voor teams nuttiger (en spannender)  om eerst deze vraag aan de orde te stellen voordat de profielensnoeppot op tafel wordt gezet. En dan is de volgende vraag misschien nog wel belangrijker:  Op welke manier hebben wij elkaar nodig om de targets te realiseren?  (met als verdiepingsvragen:  Welke kwaliteiten hebben we in huis en hoe kunnen we die optimaal inzetten voor het doel? Wat kunnen en moeten we van elkaar leren om succesvol te blijven? )  Er zijn genoeg teams die uitstekend functioneren als een optelsom van individuen met ieder hun eigen winkeltje.  Als er geen druk is om dit anders te doen, wees dan reëel inzake de investeringen die je doet in teamontwikkeling. ( Je kunt je wel afvragen of deze comfortabele situatie toekomstbestendig is: Kun je je werkelijk blijven permitteren om niet systematisch gebruik te maken van elkaars deskundigheid en niet van elkaar te leren?)

Mocht het zo zijn dat je in jouw team een target hebt dat inspirerend is, dat je met elkaar draagt en waarbij je elkaar ook echt nodig hebt, doe dan alsjeblieft die investering in dat kleurenprofiel. Want dan is het zo waardevol om elkaars drijfveren te begrijpen, onderlinge verschillen te waarderen en te benutten, voor een klus bewust een collega te kiezen van wie je veel kunt leren etc. etc. En heb het na deze intensieve middag dan vooral heel gezellig met elkaar. Ga voor de Big Five én de Barbecue!

Deel op:

Lees ook: Ontwikkeling gericht op het behalen van teamresultaat?