Leren in teams – Henny Veldhuizen

henny_veldhuizen05 april 2016 – Als kind was ik erg goed in het leren middels vallen en opstaan. En dat vallen was soms heel pijnlijk. Ik herinner mij dat ik als kleuter al  een tijdje naar mijn broers had gekeken die met een step met luchtbanden hard steppend van de stoeprand afgingen om dan, een paar meter verder tegen de andere stoeprand op te rijden. Geen probleem, gewoon er overheen suizen met een korte stoot van de voorband. Ik had een houten stepje, met een klein houten voorwiel met een zwart rubber randje er om heen.  Ik dacht op enig moment dat ik het had begrepen en ik maakte vaart en ik vloog met mijn stepje van de stoeprand af (dat ging goed!)maar mijn stepje bleef vervolgens jammerlijk tégen de andere stoeprand staan. Maar ik niet; ik vloog door de lucht en viel hard op mijn gezicht.  Schrik was mijn deel maar wat erger was; er werd gelachen.
Het meest pijnlijk, zo herinner ik het mij, was uiteindelijk niet mijn kapotte neus maar de schaamte die ik voelde toen het mis ging en ik werd uitgelachen.
Leren vereist van ons dat wij dingen uitproberen die we nog niet eerder gedaan hebben en dat is soms best spannend. Los van de spanning die de actie zelf oplevert kan het de omgeving zijn die maakt of we al of niet durven om het nieuwe uit te proberen. Leren met elkaar in een team en zodoende vernieuwing creëren en de performance verbeteren kent zo zijn eigen dynamiek.
Daarin zijn een aantal basale elementen van belang:

  • Weet het team wat de gewenste richting is? Is er een heldere visie?
  • Zijn de teamdoelen voor de korte en middellange termijn helder?
  • Is duidelijk wie welke bijdrage levert aan de diverse teamdoelen?
  • Wordt er regelmatig met elkaar stil gestaan bij de voortgang in het bereiken van de teamdoelen?

Maar minstens zo belangrijk is:

  • Weet het team welke kwaliteiten er in het team aanwezig zijn?
  • Is duidelijk wat elk teamlid voor aspiraties heeft in het ontwikkelen van nieuwe kunde & vaardigheden?
  • Is er een sfeer van saamhorigheid waarin teamleden elkaar gemakkelijk opzoeken en om hulp vragen of hulp aanbieden?
  • Weten de teamleden dat het noodzakelijk is om fouten te maken als je wilt leren en wordt daar openlijk over gesproken?

Ooit leerde ik om een werkoverleg vooral te beginnen met een rondje successen & blunders. Daarin is mijn ervaring dat het minstens zo opwekkend is om de blunders te delen als de successen. Hoe dat komt? Ik denk omdat het ongemak dat hoort bij het vallen en opstaan, onmiddellijk wegebt als je je gesteund weet door je collega’s die net als jij ook hun ‘stuntel momenten’ kennen.
Samen weten dat je succes niet voor niets is ontstaan maar door het lef te tonen om ook eens op je gezicht te gaan, dat is wat leren in teams zo leuk maakt!
Wilt u hierover met Henny in gesprek, kom dan naar Next Learning. Zij ontmoet u graag op tijdens de Learning Table: De noodzaak van leren in teams.  Boek uw kaarten via ons en u ontvangt € 200,- korting.
[linkedin_link]
 

Op de hoogte gehouden worden?

Elke maand sturen we nieuw gepubliceerde kennisartikelen en houden we je op de hoogte van (gratis) inspiratiesessies en relevante informatie over onze academische opleidingen.