Neanderthalers waren al ‘agile’
Over talentontwikkeling en wendbaarheid
Blog Hugo Hoetink – Uit de onderwijspsychologie is bekend dat de prestaties van leerlingen sterk worden bepaald door de verwachtingen die de leerkracht van hen heeft. Heeft de leerkracht het beeld dat een bepaalde leerling veel mogelijkheden heeft, dan treedt een proces van selffulfilling prophecy in werking en wordt de kans groter dat deze leerling goed presteert.
In dit licht is het opmerkelijk dat in veel organisaties wordt gesproken over ‘Neanderthalers’, ‘Fossielen’, ‘Dinosaurussen’, ‘Leemlagen’ en ‘Dor Hout’ om (groepen) medewerkers aan te duiden van wie sommige anderen vinden dat zij niet wendbaar zijn. Dikke kans dat deze medewerkers zich voegen naar de heersende verwachtingen. De ‘Droeftoeters’, ‘Ankerhangers’ en ‘Remmers in Vaste Dienst’ zullen hun rol met steeds meer verve gaan spelen.
Neem de wendbaarheid van je eigen mentale constructies eens onder de loep
Vervolgens is het niet vreemd dat de vraag ‘Hoe krijgen wij medewerkers wendbaar?’ velen bezighoudt. De oplossing ligt dus dichterbij dan je denkt. Neem om te beginnen de wendbaarheid van je eigen mentale constructies eens onder de loep. Kijk eens met open blik naar de Neanderthalers in je organisatie, en zie dat velen van hen al heel ‘agile’ zijn. Talloze reorganisaties hebben zij geabsorbeerd, tientallen managers hebben zij verwerkt. Velen van hen hebben een lange tocht gemaakt door de corporate heen, langs verschillende units en verschillende functies. En degenen onder hen die al 30 jaar lang onbeweeglijk de winkel open houden, initiëren in hun vrije tijd op de voetbalclub jeugdtoernooien met 1500 deelnemers. De vraag is niet ‘Hoe krijg ik deze medewerkers wendbaar? Maar ‘Hoe zie en benut ik hun talent? ‘
Horizon the move 21 november 2017:
De wendbare medewerker, samenspel tussen HR en management